Immuunipuolustus Tasapainoon!

Elämme nyt immuniteetin kannalta mielenkiintoisia aikoja. Pitkin vuotta on uutisoitu, kuinka IBD eli tulehdukselliset suolistosairaudet ja muut autoimmuunisairaudet ovat lisääntyneet voimakkaasti. Talven puuttuminen on aiheuttanut sen, että siitepölyaika on alkanut etuajassa. Talven pakkasten puuttuminen on saanut aikaan myös sen, että virukset ja bakteerit liikkuvat vilkkaammin ja viimeisimpänä tietenkin koronavirusepidemian aiheuttama hämmennys.

Mikä näitä kaikkia sitten yhdistää? Kaikissa on kyseessä immuunipuolustukseen vaikuttavia sairauksia ja sairastuneella on joko yli- tai aliaktiivinen immuunipuolustus. Voit tasapainottaa immuunipuolustustasi muun muassa seuraavilla tekijöillä:

– 80% immuniteetistä sijaitsee suolistossa. Huolehtimalla suolistosi hyvästä kunnosta ja ruokkimalla hyvää, terveyttä edistävää bakteerikantaa, voit tehdä jo paljon terveytesi eteen. Syömällä runsaasti kuitupitoisia ruokia, kuten vihanneksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä annat ruokaa pöpöille, jotka pitävät terveyttäsi yllä. Kaikki värikkäät kasvikunnan tuotteet sisältävät myös runsain määrin antioksidantteja, jotka sammuttavat tulehdusta kehossasi. Voit myös tukea hyvää luonnollista bakteerikantaa nauttimalla hapatettuja tuotteita, kuten hapankaalia tai ottaa laadukkaita maitohappobakteereita tukemaan hyvää ruokavaliotasi

– Jos sairastat jotain autoimmuunisairautta, jätä gluteenipitoiset viljat (vehnä, ruis, ohra) kaupan hyllylle, sillä ne eivät tee sinulle hyvää. Ne vaurioittavat suolistosi pintaa ilman, että sinulla on keliakiaa ja aiheuttavat sitä kautta ongelmia immuunipuolustuksellesi.

– Jätä karkkipäivät nyt toistaiseksi väliin tai korvaa makea luontaisella makealla, kuten hedelmillä ja marjoilla. Hunaja on myös luonnon oma makeuttaja, joka myös tappaa useita taudinaiheuttajia. Runsas sokeri saa immuunipuolustuksesi raiteiltaan.

– Jos ongelmanasi on jatkuva sairastelu, jätä maitotuotteet toistaiseksi syömättä. Maidon ominaisuutena on muodostaa limaa ja lima hengitysteissä tarjoaa hyvän kasvualustan erilaisille viruksille ja bakteereille. Korvaa maitotuotteet esimerkiksi mantelista ja kaurasta valmistetuilla tuotteilla.

– Pyri välttämään stressiä ja liiallista suorittamista. Jos et anna kehollesi aikaa palautua riittävästi ja yöunesi jäävät heikoiksi, sairastut helpommin. Keho korjaa itseään unen aikana ja taistelee mahdollisia taudinaiheuttajia vastaan.

– Vältä suuria ihmismassoja epidemioiden aikana ja pese kätesi joka välissä. Käsihygienian merkitystä ei voi tässä kohtaa muuta kuin korostaa.

– Muista kuunnella itseäsi. Keho on viisas ja tietää usein, mitä se haluaa. Jos joku tuntuu pahalta ja tiedät, että siitä olo ei ainakaan parane, älä tee sitä.

– Ja viimeisenä parhaat vinkit lisäravinteilla tasapainottamaan immuniteettiä:

  • C-vitamiini 3000 mg/pv jaettuna muutamaan annokseen.
  • D3-vitamiini 125 µg/pv 2 viikon ajan, jonka jälkeen 50 µg/pv
  • Magnesiumia 400 mg/pv
  • Sinkkiä 20 mg/pv
  • Seleeniä 100 µg/pv
  • Laadukas probioottivalmiste

 

 

Lisää vinkkejä immuunipuolustuksen tasapainoon löydät Immuunipuolustus kuntoon -verkkovalmennuksesta, joka alkaa ma 23.3.2020. Pääset tutustumaan ja ostamaan  kurssiin tästä.