Kaikki joukolla vatsoja kunnostamaan…

Tällä viikolla alkoi lääkäri Olli Sovijärven Vatsa kuntoon -valmennus. Valmennus kestää 7 viikkoa, jonka aikana Olli antaa viikottain uudet ohjeet noudatettavaksi. Osallistuin valmennukseen itse ”potilaana”  noin 1,5 vuotta sitten, kun se järjestettiin ensimmäisen kerran, mutta tällä kertaa minulla on ilo olla mukana FLT Ravintovalmentajana vastailemassa valmennettavien kysymyksiin ja tukena koko valmennuksen ajan. Voin suositella valmennusta lämpimästi!

Ensimmäisellä viikolla ohjeena oli jättää viljat, maitotuotteet ja palkokasvit. Valkoinen riisi oli sallittujen listalla, koska sisältää huomattavasti vähemmän antiravinteita kuin täysjyväriisi. Vaikka täysjyväriisi onkin terveellisempää sen vuoksi, että sisältää runsaasti kuitua ja hivenaineita, mutta kuori sisältää myös antiravinteita, jotka voivat mm. estää ruokaa sulamasta eli ns. entsyyminestäjiä. Sen lisäksi riisin kuoressa saattaa olla myös runsaasti arseenia, joka ei kuulu elmistöön. Tämän entsyyminestäjien vaikutus tulikin selväksi aivan lähipiirissä, kun ei normaalisti vatsaongelmainen henkilö syötyään täysjyväriisiä ihmettelee, kun kaikki ruoka ei ollutkaan sulanut matkallaan.

Suomalaiset ovat tietysti tottuneet syömään leipää ja mikäs avuksi, kun leipää ei saa syödä. Tässä vaiheessa mieleeni juolahtikin Helena Kemppaisen blogin ihanat bataattisämpylät: niissähän jauhoina oli käytetty nimeomaisesti valkoista riisijauhoa. Minulla ei ollut sitruunaa kaapissa, joten korvasin sen omenaviinietikalla ja hyvin onnistui, tosin sämpylöiden koostumus ei ollut aivan sama. Käytä siis sitruunamehua, jos sitä on 🙂 Olen tehnyt sämpylät aiemmin täysjyväriisijauhoista, joilla mauasta tulee täyteläisempi, mutta eivät nämä paljon niille hävinneet. Auringonkukkaöljy ei rasvahappokoostumukseltaan ole suositeltava, joten käytin oliiviöljyä.  (Kuvassa täysjyväjauhoilla tehtynä, jolloin taikinasta tuli myös hiukan tiukempi.)

No mitä sitten leivän päälle, kun voi on kielletty ja margariinejakaan ei voi suositella? Ai miksi se sininen keiju ei sitten sovi, kun on maidoton? Margariineissa ei enää käytetä transrasvoja, mutta ne käyvät läpi lukuisia muita prosesseja päästäkseen siihen myyntirasiaansa ja tämän vuoksi luonnollisuus on jo kaukana! Leivän päälle voi kuitenkin esimerkiksi levittää avokadoa tai jos tykkää oliviista, niin tehdä oliivitapenadea.

Oliivi-tapenade

2,5 dl pilkottuja oliiveja
2 rkl kapriksia
2 rkl oliiviöljyä
reilu 0,5 dl tuoretta persiljaa

Sekoita kaikki ainekset sekaisin tehosekoittimella.

 

4 thoughts on “Kaikki joukolla vatsoja kunnostamaan…

    • Tanja says:

      Hei Helena,
      Valkoinen riisi tosiaan sisältää vähemmän antiravinteita, mutta sen glykeeminen indeksi on taas korkeampi kuin täysjyväriisin. Tämän vuoksi on hyvä, että mukana on runsaasti kuituja tai matalan glykeemisen indeksin ruokia, jotta glykeeminen kuorma ei nouse liian suureksi. Glykeemisellä indeksillä tarkoitetaan vaikutusta verensokeriin. Jos suolisto on terve, niin voisinkin suositella enemmän täysjyväriisiä, kun sitä ei käytä päivittäin eli käyttää viljoja kattavasti eri lähteistä. Muuten voi terveelläkin, kuten tekstissä jo mainitsin, täysjyväriisin antiravinteet tulla vastaan.

      • Tuitsu says:

        Kiitos tästä riisiselostuksesta. Olen usein ihmetellyt miksi syön mielelläni basmati- tai jasmiiniriisiä ja kammoan täysjyväistä. Ainoa huono puoli on se että se ei pidä kylläisenä kovin pitkään ja/ tai väsyttää tärkkelyksen takia. Täytyy panostaa lisukkeeseen että siinä on enemmän kuituja, kuten fenkolia, paksoita, ym vihreitä vihanneksia jotka vaikuttavat lisäksi että palamisjäte on emäspitoinen. On tämä syöminen kuin palapeliä, jossa yksi puuttuva palanen korvataan toisella, että kokonaisuus on itselle hyvä. Vaikka ei aina täydellinen.

        • Tanja says:

          Hei Tuija,
          Syöminen on joskus todellista palapeliä ja tiedettä, kun kaikessa on jotain hyvää ja huonoa. Tuo rasvan ja kuidun lisääminen tuohon aterialle, jossa valkoista riisiä on melko tärkeä, jotta se ei tee tuota väsyttävää efektiä ja pitää paremmin kylläisenä. Tietysti myös aterian proteiinilla näihin vaikutusta. Kokonaisuus on se, joka ratkaisee.

Vastaa